Опитомяване на таланта

Опитомяване на таланта

Как да извлечете най-доброто от творческите личности

Екатерина ПОПОВА 
Karieri.bg


Офисът като вдъхновение

Представете си да се изкачвате към работното си място по червена стълба, а на всяко стъпало да има част от едно общо послание, което ви зарежда с енергия. Като например: "Дълбоко в себе си ти искаш да направиш нещо наистина творческо, да откриеш ново място, нови връзки, които ще постигнат целта, където и да е тя. Това е възможно с нас!" Най-горе ви посреща надпис "Привет!", а наоколо от големи колажи на филмови плакати ви гледат няколко колеги със смешни гримаси и в странни пози. Със сигурност ще се усмихнете поне на ум, дори да не виждате всичко това за първи път. "Антистрес уредът" - закачен на стената бял лист хартия с кръг в средата и надпис "Удряй главата си тук!" - разтоварва от напрежението дори само като го погледнеш, разхвърляните по бюрата и по пода предмети създават чувство за уют вместо усещане за хаос. А необичайно голямата тераса предлага "проветряване" на мисълта в летните жеги.

Така изглеждаше преди няколко седмици офисът на Publicis Marc Group, българския филиал на четвъртия по големина комуникационен холдинг в света - Publicis Groupe. Сега вероятно някои от елементите вече са сменени с други, не по-малко оригинални. За да създават настроение и да провокират вдъхновение.

И други български компании с творческа по характера си дейност са осъзнали въздействието на разчупената обстановка в офиса. Почти навсякъде се работи в големи помещения. Ако в тях изобщо има прегради, те са по-скоро декоративни. "По стените имаме картини, на няколко места сме окачили също събирани във времето добри креативни решения - наши и чужди. Имаме и други елементи на украса, които подменяме периодично. Задължителни са свежите цветя, отглеждаме и няколко саксийни. Към тях добавете хубавото кафе и винаги наличните неща за похапване", описва работното си място Жюстин Томс, мениджър "Бизнес развитие" в уеб агенцията ABC Design & Communication. 

Дори ако работите в абсолютно подредена корпоративна среда, намерете начин да я направите привлекателна за творческите личности. Това не е мястото за въвеждане на строги, бюрократично естетични стандарти, освен ако не искате от служителите си да създават строги, бюрократично естетични продукти. Светлина, пространство, изкуство по стените и дори глуповати играчки наоколо са критично важни за алхимията на творческия процес. Лекото творческо безредие също. То може да се постигне дори със стандартни офис мебели - подредете ги например под ъгъл от 45 градуса или просто ги размествайте от време на време.

Все пак помислете и за хората, които имат нужда от тишина и спокойствие, за да родят оригинална идея. Позволете им да рабоят в къщи или им осигурете отделни помещения.
Ще имате успех с управлението на творчески екип, ако осъзнаете, че творческият процес не е работа на поточна линия и че третирането на творците като работници във фабрика за електроуреди например може да доведе до провал. С творческите личности трябва да сте едновременно

Д-р Джекил и мистър Хайд

Ако им позволите прекалено много свобода, рискувате хаос. Ако пък действате с прекалено твърда ръка, ще си навлечете бунт. Мениджърът трябва да е подготвен, че творческият му персонал няма да се придържа стриктно към правилника за вътрешния ред. Но обща система за организация на работата със сигурност трябва да има, съветват експертите.

Ще постигнете баланс, ако вие като ръководител определите границите, а оставите на подчинените си сами да създадат конкретните правила вътре в техните рамки. "При нас има правила относно техническата част от работата и метода на изграждане на архитектурната концепция за отделните обекти. Всичко останало е в главата и ръцете на отделния проектант. Всеки сам определя кога и колко да работи - в къщи или в офиса - стига да се справи със сроковете за предаване на документацията", обяснява Теодор Тодоров, съсобственик и управител на фирмата за екстериор и интериор Zооmstudio. "Имаме цял "Наръчник по организация на работата". Странното е, че хората го спазват, без да им го налагаме насила, може би защото режимът е доста свободен. Работното време например не е с фиксирани граници. В офиса могат да се видят хора по всяко време на денонощието и това е нормално", споделя и Силвия Донкова, мениджър "Човешки ресурси" на Publicis Marc Group.

В ABC Design & Communication също има правила, но и много индивидуални решения, вписващи се в общата политика, но съобразени с възможностите и желанията на всеки. Около една трета от служителите там работят от дома си. Останалите също от време на време се възползват от тази възможност.

В bTV правилата понякога се създават в движение. "Ние сме не просто творчески екип, а действаме в момента, нещата при нас се случват сега. Това налага да бъдем гъвкави. По този начин и процедурите "сами" се създават. Когато има нужда от писано правило, то задължително подпомага работата. В обратния случай - просто загива", категорична е Вилма Павлова-Йорданова, мениджър "Човешки ресурси" в най-голямата частна телевизия.
За да успее да улучи "златната среда" между свободата и задълженията, мениджърът на творчески екип има нужда от

Здравословна доза толерантност

към отклонението от писаните правила. Но с либерализма също не бива да се прекалява. "Аз се въздържам от формални дисциплинарни мерки по отношение на някой от творците, ..., тъй като вманиачаването (в творческия процес - бел.ред.) наистина ги прави по-разсеяни. Но при финалния анализ не съществува причина да се позволява на творческите личности да им се разминава, ако не се подчиняват на важни правила и процеси", казва Ник Пийлинг в книгата си "Брилянтният мениджър".

Българските мениджъри като цяло подкрепят тази философия. Някои фирми като Zооmstudio и ABC Design & Communication са направо крайни - в тях изобщо не са предвидени наказания, разчита се на личното чувство за отговорност на всеки човек. В повечето компании административните санкции съществуват на хартия по-скоро формално и почти никога не се прилагат. Обикновено проблемът се решава с устна забележка или с малко по-дълъг разговор със сериозен тон. Целта е грешката да не се повтаря. "Хората, които работят в bTV, разбират, че творчеството е свързано и с много отговорности. При нас и стотните от секундите са важни. Не си спомням кога за последен път сме налагали наказание за неспазване на правило. Преди всичко разбирането на отговорностите и свободата в комуникацията налагат вътрешна самодисциплина", посочва Вилма Павлова-Йорданова.

Тъкмо на вътрешната самодисциплина залагат мениджърите и по отношение на външния вид на своите творчески служители. В творческите професии облеклото по принцип е по-свободно и това е нормално. Творческите индивидуалности често не се подчиняват на нормите за поведение в това отношение. Ето защо от ръководителя се изисква търпение, но отново в разумни граници - все пак видът на творците не бива да обижда останалите служители и да дискредитира фирмата пред клиентите. Поради факта, че все пак работят с клиенти, в Publicis Marc Group не допускат очевадни странности в облеклото и не правят никакви компромиси с личната хигиена. "Цяла глава в наръчника по организация на работата е посветена на облеклото. В него има правила дори за парфюма, който е препоръчително да използваме", разказва Силвия Донкова. В петък обаче хората са на "свободен режим". Тогава в офиса може да се види всичко - от костюми през дънки до къси панталони.

Други мениджъри не разписват конкретни правила, но намират начини да не допускат прекрачване на общоприетите граници. "Например давам на всички пари специално за костюми и каня един от колегите с доказано добър вкус да помогне на няколко от останалите в избора. Но не използвам думата "помогне", а например: "Ти в кой магазин пазаруваш тези страхотни ризи?", "Защо не отидете да пазарувате заедно" и други подобни", споделя опита си във връзка с деликатната тема ръководител на творчески екип.

Изпускането на парата

е един от най-трудните процеси при творческите личности и в него ролята на мениджъра е особено важна. "Творческият персонал често страда от състояние на апатия, преди да се заеме с творческата задача. Това е съвършено нормално и няма лошо лекичко да примамите творците да се захванат със задачата", съветва Ник Пийлинг. Освен с апатия мениджърът обаче често е принуден да се справя също с изблици на гняв, арогантност, докачливост, както и с различни капризи на хора, които се смятат за уникални таланти.

В такива случаи някои ръководители са безкомпромисни, дори с риск "да прогонят музата". Според Теодор Тодоров "в никакъв случай не може да става дума за избухвания и други подобни прояви... Макар и доста творческа, нашата работа е много отговорна и от добрите резултати от нея зависят добрите резултати на нашите клиенти - инвеститори, така че няма място за сантименти и драми." "В някаква средна степен сме склонни да ги търпим, а не да ги толерираме - има разлика. Но, ако това стане постоянно състояние и носи повече вреди, отколкото ползи на компанията, няма да го търпим - в крайна сметка един човек не е по-голям от екипа", отсича мениджър по персонала на друга средно голяма фирма.

Други подхождат значително по-внимателно. Когато някой от хората й е апатичен или нервен, Жюстин Томс се опитва да разбере причината и да намери начин да промени ситуацията. В Publicis Marc Group решават кризите с дълги разговори, "почти като при психоанализа", както се изразява Силвия Донкова. Вилма Павлова-Йорданова пък е съвсем оптимистична: "Музата може да бъде и капризна, но в добре сработен екип и със съпричастни колеги бързо й минава". Тя има изпитана рецепта и за това как да не се позволи на музата да си отиде: "Редуването на различни задачи запазва присъствието й. За нейното оцеляване допринасят също динамиката и събитията в ежедневието, които могат да станат основни стимули за творчество."

Експерти препоръчват към тази схема да се добави също

Обилна доза забавление

Защото да бъдеш креативен по задължение е много трудна работа. Тя може да бъде интелектуално уморителна и емоционално изтощителна. Умните мениджъри знаят, че забавлението е най-доброто лекарство за нервната система. Формите му могат да бъдат различни - музика или подхвърляне на топка в офиса, игра на скуош или пейнтбол извън него. Или пък игра като тази в Marksman - агенцията за директен маркетинг на Publicis Marc Group - наречена "Седмицата на...", когато се изпълняват желанията на един конкретен човек от екипа. Всякакви желания - какъв цвят дрехи да се носят, каква музика да се слуша, къде да се обядва...

Не се притеснявайте, че забавлението губи време. Възстановената чрез това разтоварване енергия бързо наваксва пропуснатото.

Когато все пак вдъхновението напусне твореца, в повечето случаи тъкмо от реакцията на началника зависи дали то ще се върне бързо. Най-често мениджърите дават на изпадналите в криза служители почивка - изчакват ги ден, два, седмица, колкото е необходимо, за да се възстановят. Опитват се да установят и отстранят причината и да намерят нов начин да вдъхновят хората си. Ник Пийлинг препоръчва няколко добре проверени техники за решаване на проблема: "Уверете човека, че това е съвършено нормална ситуация. Снемете натиска на поставените му срокове. Ангажирайте силно човека с рутинна работа - колкото по-зает е един човек, толкова по-вероятно е той да възвърне креативността си."

Творците са изключително чувствителни към критиката. Това е така, защото продуктът на техния труд не е просто поредната изпълнена рутинна задача, а израз на собствената им личност. Ето защо, ако някоя идея не става, съобщете това на автора й внимателно и задължително се аргументирайте. В противен случай хората ще се почувстват неоценени, няма да разберат къде са сгрешили и следващия път няма да създадат по-добър продукт. Бъдете обаче внимателен - давайте им насоки, не им слагайте бариери.

Ако обратно - човекът се е представил добре, похвалете го публично.

Похвалата е най-добрата мотивация

Малко ласкателство не вреди, са установили мениджъри с опит. Понякога, когато трябва да се свърши нещо наистина трудно, е достатъчно да кажете на твореца, че единствено той може да се справи с него, за да го накарате да даде всичко от себе си. Престижът на проекта, очакваният успех и предвкусваното признание също играят огромна мотивираща роля. "Да получат висока оценка от аудиторията или екипа е от основно значение за творческите личности. Парите и социалните придобивки не са основни мотивиращи фактори, а хигиенни. Те осигуряват ежедневната сигурност за твореца, но не могат да бъдат удовлетворение за музата". Тези думи, казани от Вилма Павлова-Йорданова за движещите сили на таланта в bTV, всъщност изразяват общото мнение на хората, които управляват творчески личности.

Освен това, ако искате да мотивирате творците, позволете им от време на време свобода на мисленето. Дайте им ден или два в месеца, когато могат да се занимават не с това, което трябва, а с онова, което им доставя удоволствие, при това без да са притискани от крайни срокове. Резултатът може да бъде изненадващо добър.  K


Не освобождавайте творците от "черната работа"

Доказано е, че дори най-иновативните продукти са най-общо резултат от 10% вдъхновение и 90% потене. Най-трудната част от работата на мениджъра е да накара творците да започнат да се потят, след като са приключили първата част. Веднъж стигнали до идеята как да решат проблема, повечето от тях губят интерес и предпочитат да се насочат към друг проект. За да се преборят с този проблем, някои фирми разделят екипа си на две групи - творческа и изпълнителска. Този подход обаче най-често се оказва погрешен. Най-добре е хората да свикнат с мисълта, че след забавната част трябва да се справят и със скучната, за да получат признание.




{START_COUNTER}